Kehopositiivisuus!

Oletteko huomanneet, kuinka kehopositiivisuusajattelu ja kannustus itsensä hyväksymiseen ovat lisääntynyt sekä sosiaalisessa että perinteisessä mediassa? Aivan mahtavaa! Vihdoinkin osoitetaan ja näytetään, että jokaisella on oikeus olla oman kokoisensa ja näköisensä. Toisen ulkonäön ilkeämielinen kommentointi on merkki huonosta käytöksestä ja totaalisesta urpoudesta. Ylipainoisille usein huomautetaan ylipainosta. Saatetaan jopa tavattaessa kysyä ihan suoraan, että: ”Oletkos sinä taas lihonut?” Tai sitten ehdotetaan jopa laihduttamista. Usein tämä huomauttelu oikeutetaan sillä perusteella, että ylipainoisen parastahan tässä vaan ajatellaan. On kuitenkin muistettava, että oman parhaansa ajattelua ei kannata delegoida muille, se on pidettävä itsellä.

Ruokailu on parhaimmillaan sosiaalinen ja miellyttävä tapahtuma. Kuinka vapauttavaa onkaan, jos ei tarvitse perustella omia ateriavalintojaan muille. Voin syödä vapautuneesti sitä, mikä milloinkin tuntuu hyvälle. Jos tänään haluan syödä lihan sijaan kasviksia, en halua selitellä miksi näin teen. Tai jos jostain syystä en haluakaan illallisella viiniä, voin olla vesilinjalla, ilman tungettelevia kysymyksiä siitä, että olenko liikenteessä autolla vai peräti raskaana. Ihana sisareni ilmoitti hotellin aamupalalla tarjoilijalle, ettei syö aamiaisella ketään tai mitään, jolla on ollut näkökyky tai silmät. Lounaalla silmät eivät haittaisi. Ei selittelyä miksi! Respect!

Painonhallintakyselyn tulokset

Teimme Facebookissa painonhallintaa koskevan kyselyn, jota näytimme kolmen viikon aikana yli 20 000 naiselle. Olemme saaneet tähän mennessä lähes 350 vastausta. Kysyimme naisilta mm. ylipainon määrää, laihdutuskertojen lukumäärää, laihdutushistoriaa ja miten he haluaisivat hallita painoaan tulevaisuudessa, vai haluaisivatko ylipäätään. Luin vastauksia hämmentyneen liikuttuneena. Niin moni on kokenut karvaita pettymyksiä laihduttamisessa ja etenkin pikadieettien kanssa. Paino saadaan kyllä laskemaan mutta pysyviä tuloksia ei saavuteta. Pahimmillaan painoa kertyy jokaisella laihdutuskerralla lisää. Jos haluat tutustua kyselyn alustaviin tuloksiin, löydät analyysin tästä linkistä. Onko sinullekin käynyt joskus näin? 

Miksi sorrumme pikadieetteihin, jos tiedämme miten siinä käy. Miksi poljemme itseämme tietoisesti syvemmälle ylipainon suohon, vaikka tiedämme, että kuuriluonteinen laihduttaminen lisää painoa pitkällä aikavälillä. Miksi emme muuta toimintatapaa?

Tietoinen syöminen

Suuri osa länsimaisista ihmisistä tietää terveellisen ruokavalion perusteet. Suuntauksia on toki monia ja se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Kohtuullisesti kaikkea on varmasti monelle terveelle ihmiselle hyvä ohjenuora. Tiedon puutteesta ei varmaankaan ole kyse. Ennemminkin siitä, ettei tietoa sovelleta käytäntöön. Miksi ei? Miksi on niin vaikea syödä tasapainoisesti ja kohtuullisesti? Omalla kohdallani varmastikin siksi, että syöminen ei ainoastaan torju nälkää, vaan sillä myös liennytetään stressiä, väsymystä, surua tai vaikkapa turhautumista. Syön usein huomaamattani ja saatan käyttää ruokaa myös palkintona.  Olen seurannut hoikkia lajitovereitani ja pannut merkille, että hekin stressaantuvat, väsyvät ja saattavat joskus olla jopa surullisia, mutta syömisen sijaan he tyynnyttävät mieltään muilla keinoilla. Fiksuimmat menevät väsyneenä nukkumaan ja stressaantuneena vaikkapa lenkille. Meillä kaikilla on omat opitut tapamme, jotka toimivat autopilotilla ihan itsestään silloin, kun emme väsymykseltämme kykene tietoisiin päätöksiin.

Miten sitten voisi syödä tietoisesti? Kun tunnistaa omat tavat ja rutiinit, on helpompi havaita ne hetket, joissa autopilotti ohjautuu päälle. Tuolloin kannattaa pysähtyä tunnustelemaan, että olenko oikeasti nälkäinen vai en. Tietoinen ajattelu ja omien ajatusten tunnustelu saattavat paljastaa, että kyseessä ei olekaan nälkä, vaan epämääräinen tunne, joka on totuttu turruttamaan syömällä. Ns. lohtusyöminen ainoastaan siirtää tunteen käsittelyä tuonnemmaksi, ja voi jopa käydä niin, että alkuperäisen murheen lisäksi tulee vielä paha olo, jos nimittäin on huomaamattaan syönyt liikaa. Harva kai päättää syödä kokonaisen suklaalevyn tai karkkipussin kerralla. Se vai tulee syödyksi.

Kuinka vapauttavaa onkaan oppia syömään tietoisesti. Tällöin ei tarvitse luopua mistään ja voi tehdä aina hyviä valintoja. Tämä vaatii tietysti harjoittelemista ja valintoihin keskittymistä. Se, mitä sinä haluan tehdä hyvän olosi eteen, on sinun päätös ja kuinka sen teet, on sekin vain sinun päätettävissä.

Oletko saavuttanut pysyviä tuloksia? – Auta kertomalla tariansi

Oletko sinä onnistunut muuttamaan elämäntapasi PYSYVÄSTI? Oletko esimerkiksi saavuttanut tasapainon ja lopettanut ikuisen laihduttamisen? Kerään tarinoita muutoksesta TAPA-valmennusta varten. Kommentoi alle tai laita viestiä sähköpostilla info@viaolo.fi tai käytä Via Olon nettisivun yläpalkin ”ota yhteyttä” -lomaketta. Niin mielelläni kuulisin teidän tarinoita. Teidän esimerkillä on varmasti rohkaiseva vaikutus niihin, jotka vielä kamppailevat oman motivaationsa kanssa.